איך אפשר לעזור לתינוק לישון טוב יותר?

כמה היינו רוצים שהתינוק שלנו יישן ברציפות… האם בקשה זו ריאלית? האם זה הגיוני?
נושא השינה הוא אחד מהנושאים הכי מדוברים בתקופה שלאחר הלידה והוא מורכב.

במפגשים שאני עורכת לזוגות לפני הלידה כהכנה לתקופה שלאחר הלידה וכמובן במפגשים האישיים עם משפחות לאחר הלידה ובסדנאות, הנושא הזה עולה שוב ושוב ובצדק.


חשוב לדעת ששינה מאוד מאוד חשובה לתינוק ולהתפתחות שלו ועוזרת להתפתחות המח. היא צורך ממש כמו אוכל, ולכן ננסה לתת לו את התנאים המתאימים לשינה טובה.
כמו בכל נושא, כל תינוק הוא עולם בפני עצמו ומה שמתאים לאחד, לא תמיד יתאים לשני. יש תינוקות שישנו ברציפות ויירדמו בקלות אבל אצל רובם זה לא כך.


אז מה חשוב לדעת?


קודם כל , תיאום ציפיות… באופן כללי תינוקות צריכים בלילה לאכול, זקוקים למגע שלנו ולנוכחות שלנו ולכן סביר שיתעוררו במהלך השינה. זה קשה להורה, זה מתיש, אבל ברגע שנבין את זה ונוריד את הציפיה לשנת לילה מלאה, כבר עשינו חצי דרך בהרגשה שלנו ובאפשרות שלנו להתמודדות עם הקושי.


שמעתם על הורמון המלטונין? זהו הורמון המיוצר בחשיפה לאור ומשתחרר בחושך. מיוצר בבלוטת האצטרובל והתפקיד שלו להעביר מסרים לגבי אורך היום והלילה. הורמון זה הוא בעצם ההורמון האחראי על היכולת שלנו להבחין בין יום לבין לילה ולעזור לנו לישון יותר טוב בלילה.  הוא נמצא ברמה מאוד נמוכה אצל תינוקות ומתחיל להתפתח באופן משמעותי בסביבות גיל 5-6 חודשים ואז קל יותר לתינוק לישון יותר טוב (עדיין לא צריך לצפות לשנת לילה רציפה אבל המצב יכול להשתפר).

אם כן, מה אנחנו בעצם יכולים לעשות עד להתפתחות הורומון המלטונין?

יש שני דברים שאם נכיר אותם יהיה לנו קל יותר לעזור לתינוק שלנו לישון יותר טוב – חלון שינה והקשר שינה.

חלון שינה – הוא בעצם "חלון הזדמנויות" זה הזמן בו התינוק עייף ורוצה לישון אך הוא לא עייף מדי וזה בדיוק הזמן הנכון להרדים את התינוק. לתינוקות יש סימנים מסויימים כשהם עייפים ואם נתבונן היטב נוכל ללמוד אותם ו"לתפוס את חלון ההזדמנויות" לשינה. כמו בכל נושא, גם בנושא הזה כל תינוק יש לו את המיוחדות שלו אבל יש איזו מחזוריות לפי גיל התינוק בו נוכל לדעת מהם חלונות השינה ונוכל להיעזר בהם עד שנכיר את הסימנים של התינוק הספציפי שלנו. (מי שמעוניינת שאשלח לה טבלת זמני שינה לתינוקות עד גיל שנה, מוזמנת להשאיר פרטים ב"צור קשר")

הקשר שינה  – התנאים שיש לתינוק כשהוא נרדם בתחילת השינה. לתינוקות יש מחזורי שינה של כשעה שבסופם הם מתעוררים וקשה להם להמשיך לישון לאחר סוף מחזור (בניגוד למבוגרים שיודעים להירדם בסוף מחזור שינה). כדי להירדם יותר בקלות התינוקות לומדים מהר מאוד מה עוזר להם להירדם וזהו למעשה הקשר השינה. זה יכול להיות כל דבר שנעים לתינוק: עיטוף, הנקה/בקבוק, קול, ליטוף לחי, נגיעה בשיער, מוצץ, שמיכה מסויימת ועוד דוגמאות רבות. למעשה, זהו חפץ מעבר שמרגיע את התינוק. כאשר הקשר השינה הופך להיות משהו ספציפי ויותר מכך, שקשור לאם אז התינוק תלוי באותו חפץ/הורה כדי להירדם שוב בסוף מחזור שינה. דבר שמקשה מאוד עלינו ההורים. רצוי לבחור בחפץ מעבר שאינו קשור בגוף המבוגר כדי למנוע את התלות של התינוק במבוגר כדי להירדם. אפשר להיעזר בחיתול בד (טטרה) כחפץ מעבר המהווה סימן להקשר השינה. זהו בד נושם (אפשר גם לקשור אותו לעצמו כדי שלא נחשוש מליפוף) שאפשר לכבס אותו ולהחליף, הוא נעים עם ריח של האם כך שקל לתינוק להתרגל אליו ולהפוך אותו להקשר שינה. כדי להרגיל את התינוק לחפץ מעבר צריך לתת לו את חיתול הטטרה כשהוא רגוע ונינוח, שיתחיל להרגיש ולהתרגל למגע ולתת לו בהמשך רק בהקשר של השינה ולא כהרגעה במצבים אחרים.

מה עוד ניתן לעשות:

מאחר ואין לתינוק את ההורמון שמבדיל בין יום ללילה אנחנו צריכים להעביר לו את המסר על זמני היום והלילה.

ביום – נחשוף לאור: טיול בשכונה, תריסים פתוחים, לצאת למרפסת, פעילות של יום מסביב לתינוק ובלילה – אוירה "משעממת" אין טיולים בין החדרים, להכין מראש מה שצריך לשעת ההאכלה כדי שנוכל להתארגן מהר ולתת לתינוק לאכול ושימשיך לישון. מסכי הפלאפונים מאוד מרצדים ומפריעים לשינה. אני יודעת שקשה מאוד להישאר ערים והפלאפון יכול לעזור, אז מי שנעזרת כדאי להפחית את האור ממסך הפלאפון.

ביום נעשה טקס שינה קצר (כמו שיר קצר) ובערב, טקס שינה יותר ארוך שהרעיון שלו הוא הורדת האדרנלין. אפשר לעשות אמבטיה, ולאחר מכן עיסוי מרגיע עם תאורה רכה ושיר (ארוך יותר משיר טקס היום)

כדאי להפריד בין אוכל לשינה (גם החלפת חיתול לאחר האוכל זו הפרדה)

תזכרו ליזום לתינוק שינה. ברגע שנראה שהוא מתחיל להתעייף לאפשר לו את התנאים לשינה.

כדאי שמיטת התינוק תהיה ריקה ממשחקים ובובות כדי שתהווה מקום לשינה בלבד.

תינוקות נוטים למלמל ולזוז תוך כדי שינה. האינסטינקט שלנו הוא ישר לגשת אליו ולעזור לו להירדם על ידי מוצץ, נדנוד, טפיחות וכד'. חכו רגע! יש סיכוי שהתינוק יירדם לבד בלי העזרה שלנו ואם אנחנו ישר נעזור לו, הוא ילמד שרק כך הוא יכול להירדם ולא באופן עצמאי.

תינוק שישן טוב במהלך היום הסיכוי שישן טוב בלילה גדול יותר.

זכרו: שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות.

לילה טוב 😊